Webanalyse
Vi er eksperter i webanalyse. Både implementering og rapportering.
Webanalyse giver dig vigtige informationer der gør det muligt at tilrette sin hjemmeside efter potentielle kunders behov.
Statistik
Webanalyse er ikke statistik, men handler blandt andet om at anvende den statistik som fx Google Analytics leverer.
Statistik er tal som fx antal besøgende pr måned, men webanalyse er som ordet antyder en analyse af hvad der sker og i nogen tilfælde ikke sker på en hjemmeside.
Webanalyse handler om at bliver klogere på dine besøgendes adfærd på din hjemmeside og på om de besøgende gør det du ønsker de skal gøre fx købe noget eller tilmelde sig et nyhedsbrev.
Webanalyse giver svar
Hvis du har en god placering i Google, men ikke mange besøgende på din hjemmeside, så kan webanalyse være med til at definerer hvordan du skal forbedre din hjemmeside for at få mere trafik til din hjemmeside.
SEO er godt til at blive fundet på nettet, altså ved at ranke godt i Google, men det er ikke ensbetydende med et større salg. Ofte er det få ting der skal rettes for at øge dit salg.
Webanalyse handler om at lære af sine fejl!
Manglende konvertering
Hvis man kortlægger købsprocessen kan man, udfra hvor i forløbet en potentiel køber springer fra, analyserer sig til mulige svar på hvorfor købet annulleres.
Hvis en potentiel kunde springer fra i starten af forløbet, kunne det tyde på at det er pga det du leverer. Enten selve produktet eller betingelserne.
Hvis det er midt i forløbet eller i slutningen kan det fortælle noget om at køberne måske er i usikre på aspekter af din shop eller ikke kan finde “Køb” knappen.
Identificere potentielle kunder
Hvordan finder dine besøgende din hjemmeside? Det kan fortælle noget om hvor de er i et evt købsforløb. En besøgende der har skrev webadressen direkte kender din side og har valgt at komme igen. Det er en potentiel køber.
Det samme er en besøgende fra en Google-søgning hvor der er søgt meget specifikt. Dvs at der IKKE bare er søgt på “bil”, men “grøn bil fire døre diesel”. Har du sådan en til salg, så har du en potentiel køber.
MEN det bliver endnu mere interessant når man vender købsprocessen på hovedet. Hvis man kigger på de salg du rent faktisk har haft og går den anden vej, så kan man se hvilke søgeord eller søgesætninger der rent faktisk sælger.
At forstå hvorfor dine kunder er på din side giver dig mulighed for at give dem det de vil have!
Vi foretrækker Google Analytics, men vi hjælper gerne med andre analyseværktøjer.
Google Analytics dækker langt de flestes behov og er en MEGET udbredt analyseværktøj
DU kan læse mere om Google Analytics her.
Implementering af Google Analytics
Implementeringen handler naturligvis om at installere sporingskoder der gør analysearbejdet muligt, men i høj grad også om at tilføje mere avancerede sporingskoder, så som E-commerce tracking (E-handel), event tracking (hændelser) og opsætning af mål (goals).
Implementeringen bør udføres af en udvikler!