Ved brug af nolas.dk accepterer du vores privatlivspolitik

Vi ❤︎ digital markedsføring.

Vi ❤︎ digital
markedsføring.

Kan jeg bruge Google Analytics og stadig overholde GDPR?

For at kunne svare på om du kan benytte Google Analytics og samtidig overholde GDPR, er det nødvendigt at påpege en VIGTIG betingelse.

Det korte svar er JA, du kan godt benytte Google Analytics og samtidig overholde GDPR, MEN på den betingelse at du IKKE sender personoplysninger til USA.

Lad os se nærmere på problematikken og hvilke alternativer der er til Google Analytics for din virksomhed.

Google Analytics har længe været det foretrukne webanalyseværktøj for mange virksomheder, men bekymringer om håndtering af personoplysninger har fået mange virksomheder til at søge efter alternativer.

Der er et kæmpe udvalg af værktøjer og tjenester du kan vælge at benytte når du arbejder med online marketing og normalt har du primært skulle vælge ud fra om det skabte værdi for din virksomhed - MEN om du skal vælge Google Analytics til eller fra er ikke længere et spørgsmål om præferencer.

Det er blevet et spørgsmål om at overholde lovgivningen!

Kan du bruge Google Analytics og stadig overholde databeskyttelseslovgivningen

Reglerne for hvad du må og ikke må er på samme tid HELT klare og samtidig uklare - forstået på den måde, at det kan være virkelig svært for en bruger af Google Analytics at forstå problematikken.

Den klare regel er, at “man må ikke overføre personoplysninger til USA”.

Den uklare del er så, at finde ud af om din virksomhed sender personoplysninger til USA og her vil de fleste nok mene, at det gør de ikke. Vi har jo længe haft fokus på GDPR i Danmark.

Hvis din virksomhed skulle blive inddraget i en sag om behandling af personoplysninger, vil domstolene inddrage Datatilsynet, som er tilsynsmyndighed, i deres vurdering af de juridsike forhold - og derfor bør du være opmærksom på Datatilsynets vurdering.

På Datatilsynets website findes to relevante sider Brug af Google Analytics til webstatistik og en side med spørgsmål og svar om Google Analytics og her kan man få indsigt i Datatilsynets holdning til spørgsmålet: "Er Google Analytics 4 ulovligt?".

Vurderer Datatilsynet at Google Analytics 4 er ulovligt at benytte i Danmark?

Datatilsynet svarer på et spørgsmål der omhandler om det er muligt at tilpasse virksomhedens Google Analytics opsætning så virksomheden kan benytte Google Analytics og samtidig overholde reglerne for personoplysninger.

Hertil svarer Datatilsynet ud fra de muligheder for tilretning de er bekendt med: “[..].at de pågældende oplysninger ikke er effektivt pseudonymiserede, da retshåndhævende myndigheder i tredjelandet kan opnå adgang til supplerende oplysninger, der gør det muligt at henføre oplysningerne fra Google Analytics til en fysisk person.

På Datatilsynets website konkluderes det samtidig:

Hvis det ikke er muligt at træffe effektive supplerende foranstaltninger, skal man holde op med at bruge værktøjet og eventuelt finde et andet værktøj, der kan levere webstatistik, og som giver mulighed for at overholde databeskyttelsesreglerne, fx ved ikke at overføre oplysninger om de besøgende til usikre tredjelande.

Hvad er problemet med Google Analytics? Og hvorfor er Google Analytics ulovlig?

For at kunne søge efter alternativer til Google Analytics er der behov for at forstå hvorfor Google Analytics har problemer med at leve op til kravene, ofte kaldet GDPR compliance.

Man kunne tro at det handler om at Google Analytics er mindre sikkert end alternativerne, men det er ikke der problemet ligger. Faktisk er der INGEN der hævder at Google ikke er det mest sikre system.

Problemet er faktisk mere politisk end noget andet. Det handler nemlig om at EU og USA ikke har en dataaftale om udveksling af personoplysninger, så hvis Googles datacentre lå i EU, ville der ikke være nogen problemer med GDPR.

Alternativer til Google Analytics

Derfor vil et alternativ til Google Analytics betyde, at du skal finde et analyseværktøj der opfylder dine behov og opbevarer de opsamlede data på en server i EU.

Datatilsynet mener ikke det er muligt at tilpasse Google Analytics, så databeskyttelseslovgivningen overholdes med de muligheder for tilpasning som Datatilsynet har kendskab til.

Hvad konsekvenserne vil være, hvis din virksomhed ikke overholder reglerne kan være svære at overskue, men du bør tænke over hvilke signaler du ønsker at sende omkring din virksomheds holdninger til lovgivning og behandling af personoplysninger.